سفارش تبلیغ
صبا ویژن
</

 

این وبلاگ آماده پاسخ گویی به تمام سئوالات و شبهات اعتقادی ، قرآنی ، فقهی ، فلسفی و حدیثی می باشد
 

 

در قرآن داریم ان الله لایصلح عمل المفسدین و در دعای مکارم الاخلا - پاسخ به پرسش ها و شبهات حدیثی

 

تماس سایت های مشابه قرآنی فلسفی فقهی زنان حدیثی تربیتی اعتقادی

محمد رضا بهروز :: 85/4/13:: 7:47 عصر

تمام آیه‏ای که اشاره فرموده‏اید چنین است:   فلمّا القَوا قال موسی ما جئتم به السّحر، انّ اللّه‏ سیبطله، انّ اللّه‏ لا یصلح عمل المفسدین       وقتی ساحران ابزار سحر و جادوی خویش را افکندند، حضرت موسی فرمود: آنچه از سحر و جادو آورده‏اید خدایسبحان به زودی آن را ابطال خواهد فرمود. همانا خدا عمل مفسدان را اصلاح نمی‏کند (یونس، آیه 81).

منظور از این تعبیر این است که (خداوند عمل فاسد و ناشایست افراد فاسد را تثبیت و تقویت نمی‏کند) بلکه با آن می‏ستیزد و اثرش را محو می‏کند؛ چنان که در رابطه با سحر ساحران فرمود:   انّ اللّه‏ سیبطله

  اما تعبیری که از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) نقل کرده‏اید   واستصلح بقدرتک ما فسد منی  ، (صحیفه سجادیه،دعای بیستم) بدین معنااست که خداوند، توسط قدرت و اقتدار خویش هر یک از اعتقاد، عمل و گفتار مرا که به نوعی دچار نقص یا فساد هستند، اصلاح فرما. در اینجا دو نکته مطرح می‏شود: اول این که معنای «فساد» ازشخصیتی چونان امام همام حضرت سجاد(ع) چیست؟ دوم معنای این تعبیر «ما فسد منی» چیست؟ برخی به این معنا کرده‏اند که کمی‏ها و کاستی‏های عمل مرا جبران بکن، ولی این معنا به نظر کافی نمی‏رسد؛ زیرا تعبیر اعم ازنقص، خطا و لغزش است. پس بهتر آن است که بگوییم این تعبیر نیز نظیر تعابیر دیگری است که در فرمایش‏هایائمه معصومین(ع) آمده است؛ از قبیل خطاها، گناهان و ذنوب. و جواب صحیح همان است که بزرگان از محققین ودانشمندان اسلامی گفته‏اند که:   حسنات الابرار سیئات المقربین     ؛ حسنات نیکان سیّئات مقربین است» بدون شک آنان به هیچ وجه گناهان و مفاسدی نظیر افراد عادی و غیر معصوم را نداشته‏اند و گرنه امام نمی‏شدند ومعصوم نبودند. بله آنها یک غفلت را برای خویش گناه به حساب می‏آوردند و به درگاه خدا استغفار و عجز و ناله می‏کردند. پس معنای این تعبیر چیست؟ در مجموع می‏توانیم بگوییم که:

الف) توفیق توبه و دست کشیدن از آن را به من عطا کن.

ب ) توفیق انجام نیکی‏ها به جای فساد را به من عنایت کن.

ج ) توفیق بده که اعمال نیک و شایسته‏ای را جایگزین مفاسد بگردانم.

برای بررسی بیشتر به کتاب‏های ذیل مراجعه فرمایید:

«آینه مکارم»، شرح دعای مکارم الاخلاق امام سجادعلیه السلام ، از آیت اللّه‏ سید روح اللّه‏ خاتمی و «ریاض السالکین» شرح سید علی خان بر صحیفه و شرح دعای مکارم‏الاخلاق ، از«محمد تقی فلسفی».



 

 

پاسخگویی زنده

 

 

لوگوی دوستان

 

 

لینک دوستان

 

با نک پرسش های حدیثی

 

 

 

:: آرشیو ::

:: کل بازدید ها ::

182150

 

::بازدید امروز ::

8

بهمن 1384
اسفند 1384
فروردین 1385
تیر1385
مهر 1385
تابستان 1386
بهار 1386
پاییز 1385

::جستجوی وبلاگ::

 

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

::اشتراک::

 

 

::وضعیت من در یاهو::